Klocki

Kto z nas w dzieciństwie nie bawił się klockami? To jedne z lepszych zabawek, które wpływają na rozwój dziecka – pobudzają do zabawy, wpływają na rozwój zdolności manualnych oraz wzbogacają dziecięcą wyobraźnię, dzięki czemu nasze pociechy są w stanie zrozumieć bardziej rzeczywistość. Klocki to doskonała okazja do wspólnej zabawy dziecka z rodzeństwem, czy rodzicami. Dzięki nim poszerzamy dziecięce doświadczenia i zaznajamiamy dziecko z nowymi zagadnieniami.

Czym kierować się przy wyborze klocków?

Przede wszystkim zwróćmy uwagę na ich jakość, dzięki której dziecko będzie miało zagwarantowane bezpieczeństwo i długą zabawę. Takie klocki przechodzą później z pokolenia na pokolenie, są praktycznie niezniszczalne. Warto inwestować w klocki popularnych marek, na przykład LEGO, które są solidnie wykonane – trwałe, nie mają drzazg, wodoodporne, nie odchodzi farba.

Klocki to zabawka przeznaczona już dla najmłodszych maluchów, na opakowaniu zawsze określony jest przedział wiekowy, dla którego dane klocki będą najlepsze. Jeśli maluchowi kupimy klocki dla starszych dzieci to po pierwsze mniej zrozumie i mniej go to ucieszy, a po drugie stwarzamy niebezpieczeństwo, ponieważ dla starszych dzieci obecne są o wiele mniejsze elementy, które małe dziecko może połknąć. Klocki dla młodszych pociech nie posiadają także ostrych krawędzi, dzięki czemu nie zrobi sobie krzywdy.

Pierwsze klocki

Pierwszy zakup może nas czekać około 6 miesiąca życia. Możemy wtedy kupić miękkie klocki, wykonane z gąbki lub nadmuchanego plastiku tak, aby można je było ściskać i zgniatać, ale też w takim rozmiarze, aby dziecko nie mogło ich połknąć.

Początkowo nie będzie to przypominało standardowej zabawy klockami, dziecko będzie się im przyglądało, brało do rączek i z pewnością do buzi, może jeszcze nimi rzucać. To normalne reakcje dziecka w tym wieku. Upewnijmy się jednak, że są one wykonane z nieszkodliwych materiałów i posiadają atesty.

Jak klocki wpływają na rozwój dziecka?

Podczas zabawy klockami możemy zaobserwować kilka interesujących kwestii:

  • Jaki dziecko ma charakter – spokojny i cierpliwy, czy też gwałtowny i wybuchowy.
  • Jeśli dziecku kilkakrotnie nie uda się pewna czynność i kontynuuje zabawę oznacza to, że jest ambitne. Jeśli jednak szybko się poddaje mamy informację, że nie radzi sobie z porażką i należy pomóc mu i naprowadzić na odpowiedni tor.
  • Patrząc na konstrukcje, które tworzy nasze dziecko z klocków możemy dowiedzieć się nieco więcej na temat jego wyobraźni i pomysłowości.
Jakie klocki wybrać?

Przede wszystkim wybierzmy jak najbardziej kolorowe klocki – dzieci je uwielbiają, taka zabawka również lepiej zwraca uwagę i zachęca do zabawy. Istnieje kilka rodzajów klocków, z których każde mają swoje zalety.

Klocki plastikowe są przeznaczone dla młodszych dzieci, każdy z nich stanowi odrębną rzecz do zabawy. Często posiadają ruchome elementy, które wpływają na rozwój wyobraźni u dziecka i stymulują pracę rączek. Są wzbogacone o różne dodatkowe funkcje, na przykład można coś przycisnąć lub przekręcić. Cały zestaw takich klocków kosztuje około 40 złotych.

Drewniane klocki z kolei idealnie nadadzą się do tworzenia pierwszych poważnych konstrukcji, na przykład stawiania wieżyczek. Są zwykle łatwe do zburzenia, co często zdarza się dziecku podczas zabawy, ale przynajmniej będzie uczyło się cierpliwości. Mamy do wyboru klocki o różnych wielkościach i kształtach, ich wielką zaletą jest to, że są wykonane z naturalnego materiału. Duży zestaw kupimy za około 60 złotych.

Kolejnym rodzajem są klocki wciskane, czyli takie, które da się wrzucać do specjalnego miejsca. Najczęściej jest to kula lub domek, które posiadają otwory w określonych kształtach, w zależności od klocka. Dobrej jakości zestaw kupimy za około 50 złotych.

Zabawa klockami w zależności od wieku
  • Do 1 roku życia maluch będzie traktował klocki jak pozostałe zabawki, ściskając je, biorąc do buzi i rzucając nimi. Dlatego powinny być miękkie, przyjemne w dotyku i lekkie by nie powodować żadnego zagrożenia.
  • Między 1 a 2 rokiem życia dziecko rozumie już, do czego służą klocki i układa z nich podstawowe konstrukcje, takie jak wieże z dwóch klocków, czy walców. Półtoraroczne dziecko zbuduje nieco wyższą wieżę, a dwuletnie potrafi ustawiać je w szeregu. Klocki dla takiego malucha powinny być gładkie, najlepiej plastikowe lub drewniane i w wielu kolorach, które powinny być bardzo intensywne.
  • Do 3 roku życia dziecko buduje już bardziej zaawansowane konstrukcje, dlatego najlepiej sprawdzają się tu klocki LEGO z serii DUPLO, które umożliwiają budowanie nieco trudniejszych figur i wspomagają bardzo rozwój.
  • Przed 4 rokiem życia maluch radzi sobie z trudniejszymi rzeczami, najlepiej w tym okresie kupić dziecku klocki z obrazkami, które trzeba odpowiednio ułożyć, by stworzyły całość. Dziecko podpierając się widokiem obrazka na pudełku próbuje przełożyć to na rzeczywistość.
  • Po 4 roku życia zabawa klockami nabiera rozpędu. Dziecko buduje domy, maszyny, postacie, wszystko urozmaica. Tutaj też świetnie sprawdzą się klocki z literkami i cyferkami, możemy zapoczątkować u niego zapamiętywanie.
[Głosów:1    Średnia:5/5]