Dzieciństwo bez zabawek nie ma prawa istnieć. Każdy rodzic chce podarować swojemu dziecku jak najwięcej, by rozwijało się prawidłowo i przede wszystkim było szczęśliwe. Od zawsze rozróżnia się zabawki ze względu na płeć dziecka – dotyczy to także ubrań, wyglądu, czy też ulubionego koloru. Dziewczynki przecież kochają różowy, a chłopcy niebieski. Małe damy chodzą wyłącznie w sukienkach, a panowie nie wzięliby do ręki lalki. Czy w dalszym ciągu mamy do czynienia z tego typu podziałami?
Wydaje się, że w XXI wieku istnieje mniej podziałów w tych kategoriach, dzieci też nie chcą ograniczać się wyłącznie do jednych przedmiotów, lubią odkrywać nowe i często okazuje się, że czują się w tym tak samo dobrze jak płeć przeciwna. Dlaczego więc mielibyśmy im tego zakazywać?
Kulturowy podział
Istnieją oczywiście rodzaje zabawek, które ściśle charakteryzują swojego odbiorcę. Najlepszym chyba przykładem w przypadku dziewczynek są wszelkiego rodzaju lalki, szczególnie lalka Barbie.
Zabawa lalkami pozwala na rozwój wyobraźni u dziewczynek, to dobra zachęta do poznawania otaczającego je świata. Dzięki różnym możliwościom stylistycznym, dziewczynki mogą kształtować swój zmysł estetyczny oraz ćwiczyć zdolności manualne. Najczęstszą formą jest „zabawa w dom” z mężem oraz dziećmi, dzięki czemu rozwijają się więzi społeczne. Udowodniono, że dzieci, które bawią się w dzieciństwie lalkami, są w dorosłym życiu bardziej świadome macierzyństwa i opieki nad dzieckiem.
To, czym mali chłopcy interesują się najbardziej są oczywiście samochody. Posiadają w domu mnóstwo modeli, małych i dużych, które najczęściej sami tatusiowie im zakupują, spełniając przy okazji swoje potrzeby. Chłopcy, bawiąc się samochodami, czy innymi środkami lokomocji także rozwijają swoją wyobraźnię i uczą się wielu zdolności.
Musimy jednak pamiętać, że mimo posiadania swojej biologicznej płci, dziecko niekoniecznie preferuje zabawki typowo męskie lub żeńskie.
Podział według predyspozycji
Dziewczynki posiadają inne cechy psychofizyczne i różnice w uwarunkowaniach hormonalnych, niż chłopcy, którzy są zainteresowani bardziej działaniem, aniżeli myśleniem lub przeżywaniem. Dla chłopców liczy się przede wszystkim ruch – ciągle chcą coś robić, w coś grać, czymś rzucać, są to zabawy fizyczne, siłowe. Dziewczynki z kolei uwielbiają zabawy, w których mogą rozwinąć swoją wyobraźnię, czerpią przyjemność z odgrywania ról i różnych rodzajów zajęć artystycznych.
Chłopców charakteryzują wysoko rozwinięte umiejętności przestrzenno-poznawcze, a dziewczynki: słowno-językowe. To płeć męska lgnie do podejmowania ryzyka, zajęć bogatych w akcję, głośnych i gwałtownych, do tego można jeszcze wpleść pewnego rodzaju współzawodnictwo i zabawa na cały dzień gotowa. Dziewczynki zaś są o wiele bardziej opiekuńcze.
Zacieranie się granic
W dzisiejszych czasach możemy zauważyć także postępowanie dzieci według różnych schematów. Jest przecież wiele dziewczynek, które preferują zabawy siłowe, a także chłopcy, którzy wolą spokojną zabawę pełną refleksji.
Mówi się, że łatwiej jest namówić dziewczynkę do zabawy samochodami, niż chłopca do tego, by pobawił się lalką, choć to oni uznawani są za bardziej żywiołowych i aktywnych. Zagnieżdżone w naszym społeczeństwie od lat stereotypy, dotyczące tego, jak powinny bawić się dziewczynki, a jak chłopcy są bardzo ograniczone. Każde dziecko ma różne etapy rozwojowe. Kiedy jest w wieku przedszkolnym nie zdaje sobie jeszcze sprawy z tego, że kolor różowy to kolor wyłącznie dla dziewczynek, a niebieski dla chłopców, dlatego też nie rozumie podziału na zabawy chłopięce i dziewczęce.
Dziecko sięga po te zabawki, które go interesują, nie powinniśmy jako rodzic zniechęcać malucha do zaniechania konkretnej zabawy, która wydaje nam się nieodpowiednia dla danej płci. To wzbudzi w dziecku poczucie winy i przekonanie, że robi coś złego, gdy tak naprawdę będzie to wyłącznie wymysł rodziców.
Jak wybierać zabawki dla swojego dziecka?
Powinniśmy myśleć przede wszystkim o tym, jakie zabawki będą odpowiednie dla wieku dziecka, a także które z nich mogą poszerzyć jego zainteresowania. Istnieje także szereg zabawek, które nie utożsamiają się z żadną płcią, a rozwijają nie tylko wyobraźnię, ale także umiejętności manualne, jak na przykład klocki, czy puzzle.
Dzieci muszą mieć różnorodne zabawki, nie krytykujmy ich, jeśli chłopiec zacznie bawić się lalką, a dziewczynka samochodzikiem. Wynika to z ich potrzeby zaspokojenia pewnych wartości, to także ich uczy i rozwija. Nie możemy też robić nic na siłę, jeśli dziecko nie wykazuje zainteresowania daną zabawką, która jest dedykowana dla tej płci powinniśmy dać im wolną rękę.
Dziecko musi poznać jak najwięcej obszarów, to go rozwija. Zabawa lalkami przez chłopca może pomóc mu zaangażować się w dorosłym życiu w prace domowe, czy opiekę nad dziećmi, dziewczynka, bawiąc się aktywnie i współzawodnicząc, zaspokaja potrzebę rywalizacji.
Najważniejszy jest rozwój wyobraźni, kreatywności, chęć tworzenia i to, by nasze dziecko było pewne siebie, bez względu na płeć. W tym właśnie celu musimy brać pod uwagę ich chęci oraz zainteresowania.