przedszkole

Wrzesień to bardzo gorący i stresujący okres nie tylko dla dzieci, rodziców, ale także pedagogów. Maluchy, które po raz pierwszy przekroczą progi przedszkola będą wymagać wiele uwagi i zainteresowania ze strony opiekunów. Co może pomóc rozładować napięcie i efektywnie wykorzystać czas w przedszkolu? Sprawdź razem z nami jakie pomoce dydaktyczne dla przedszkolaków będą idealne w tym roku szkolnym.

Czas spędzony w przedszkolu powinien być dla dzieci radosny, pełen pięknych chwil spędzonych na wspólnej zabawie z grupą. Dzieci potrzebują kontaktów z rówieśnikami, a przedszkole może im to właśnie umożliwić. Wspólne śpiewanie, zabawy ruchowe, spacery i zajęcia grupowe mogą być źródłem nowych odkryć, nauki nowych umiejętności i poznawania otaczającego dzieci świata. Wiek przedszkolny jest bardzo ważny w rozwoju dziecka jeszcze z innego powodu.

Okres przedszkolny – ważny etap w życiu dziecka

W okresie pierwszych trzech lat życia dziecka następuje bardzo dynamiczny wzrost możliwości poznawczych dziecka. W mózgu małego człowieka powstają nowe połączenia nerwowe, które budują jego struktury i umożliwiają nabywanie nowych umiejętności i rozwój różnych funkcji poznawczych dziecka. Poprzez zaplanowane i intencjonalne oddziaływanie na dziecko możemy mieć duży wpływ na szybkość i jakość tego rozwoju. Już sama możliwość przebywania dziecka z rówieśnikami i wspólnych zabaw stwarza ogromną możliwość rozwoju. Na przykład dziecko w grupie uczy się dostrzegać i nazywać emocje i uczucia swoje i innych oraz odpowiednio na nie reagować, uczy się współpracy, negocjacji, tworzenia wspólnej zabawy i historii, uczy się także komunikacji. To niesamowicie ważne umiejętności, biorąc pod uwagę fakt, że w dorosłym życiu współpraca z innymi często nastręcza nam najwięcej trudności.

Przedszkole to przede wszystkim czas na zabawę. Czego dziecko może się nauczyć podczas zabawy?

Nauka poprzez zabawę, czyli dobrze spędzony czas w przedszkolu

Jak wspominasz czas spędzony w przedszkolu? Pamiętasz coś szczególnego? Prawda jest taka, że z tego etapu życia nie pamiętamy zbyt wiele, ale to co wtedy się nauczyliśmy może nam towarzyszyć przez całe życie. Panie przedszkolanki mają więc przed sobą bardzo trudne zadanie. W idei przedszkola nie chodzi przecież tylko o to, by dziecko miało opiekę na czas kiedy rodzic jest w pracy. Przedszkole ma także uczyć. Jak powiązać tą funkcje z priorytetową potrzebą i główną formą aktywności malucha w tym wieku czyli zabawą?

Bardzo ważną formą zabawy jest zabawa tematyczna. Dlaczego? Poprzez nią dziecko poznaje rzeczywistość i uczy się zachowań w realnym świecie. Ćwiczy umiejętności interpersonalne, komunikacyjne itd. Przykładem takich zabaw są: zabawa w sklep, lekarza, dom, szkołę, aptekę, weterynarza, restaurację itd. Przedszkolaki uwielbiają zajęcia w grupie. Praca z kilkorgiem dzieci daje duże możliwości działania opiekunom. W grupie łatwiej jest powtórzyć kilkakrotnie jakieś ćwiczenie, a także dzieci uczą się obserwując siebie nawzajem. To wszystko przyśpiesza proces rozwoju różnych funkcji.

Jakie jeszcze ćwiczenia mogą być tematem zbaw w przedszkolu? Wszelkie zabawy i zadania, które stymulują rozwój grafomotoryki, stymulują pamięć, koncentrację, logiczne myślenie, rozwijają język dziecka, umiejętności liczenia itd.

Oczywiście, żeby nauka poprzez zabawę była skuteczna pedagog potrzebuje odpowiednich pomocy dydaktycznych. Niektóre można wykonać samodzielnie jednak zajmuje to czas i często ogranicza wpływ jaki na dziecko mogłoby mieć wykorzystywanie profesjonalnych pomocy dydaktycznych: interesujących, dostosowanych do możliwości dziecka, absorbujących uwagę i funkcjonalnych.

Jakie pomoce dydaktyczne do Twojego przedszkola?

Jakie pomoce dydaktyczne będą odpowiednimi narzędziami do pracy z dzieckiem poprzez zabawę? Przyjrzyjmy się niektórym z nich. Propozycje pochodzą z księgarni internetowej dedykowanej dzieciom juniora.pl.

Zeszyt ćwiczeń z kartami pracy, który można wykorzystać zarówno w indywidualnej, jak i grupowej pracy z dziećmi. Zestaw pomaga w rozwijaniu ważnej umiejętności rozumienia uczuć i emocji drugiego człowieka i dostosowania do tego swoich zachowań.


Gra z dwoma rodzajami kart. Pierwszy prezentuje osoby w konkretnych sytuacjach, które wywołują określone emocje, natomiast drugi zestaw przedstawia zdjęcia twarzy ludzi, które wyrażają emocje takie jak: smutek, gniew, radość, złość itd. Dziecko musi rozpoznać emocje, nazwać je i podać jakie elementy na zdjęciu wskazują n a dany stan emocjonalny.

Sekwencje to zestaw składający się z około 40 elementów. Dziecko uczy się tworzyć sekwencje, działać według instrukcji, ćwiczy pamięć i koncentrację.


Świetna pomoc do zajęć grupowych. Książeczka zawiera ilustracje i pytania oraz polecenia do poszczególnych zdjęć. Dziecko ma za zadanie wskazać, co nie psuje na ilustracji, co odbiega od rzeczywistości.

Jak widać wachlarz pomocy dydaktycznych jest ogromny i bardzo różnorodny. Pedagog musi przemyśleć program, który chce realizować z dziećmi, dostosować go do możliwości grupy a następnie nabyć odpowiednie pomoce dydaktyczne dla przedszkolaków.

Praca pedagoga w przedszkolu to bardzo odpowiedzialne zadanie, ale jednocześnie może się okazać niesamowicie satysfakcjonujące.

[Głosów:0    Średnia:0/5]