Lalka Barbie to najpopularniejsza zabawka ostatnich kilkudziesięciu lat. Mimo, że minęło wiele lat od jej powstania, cały czas możemy śledzić najnowsze modele, wzbogacone o różne akcesoria lub funkcje, dzięki czemu lalka wciąż wybierana jest jako numer 1 przez dziewczynki.
Pierwsza lalka Barbie została wyprodukowana w 1959 roku przez firmę Mattel. Mimo, że pewne elementy w jej urodzie i figurze czasem ulegały zmianie, wciąż jest blondynką z mocnym makijażem i wymarzoną figurą, choć jak dowiodły badania, kompletnie nieproporcjonalną. Była to pierwsza „dorosła” lalka, która mogła być matką i żoną, oraz zajmować się domem, czyli role, które dziewczynki lubią odgrywać najbardziej. Początkowo nie wierzono w sukces tej zabawki, jednak wyemitowana reklama w telewizji zmieniła całkowicie jej losy. Bardzo dużą popularnością cieszyły się także mebelki i domki dla lalek.
Ciekawostki na temat lalki Barbie
- Dwukrotnie lalka miała zmienianą twarz – na początku jej wzrok skierowany był w dół, w latach siedemdziesiątych zyskała całkowicie otwarte oczy i patrzyła prosto przed siebie.
- Barbie nie mogła być samotna, stworzono więc Kena – jej narzeczonego. Lalka miała także pięcioro rodzeństwa oraz liczne przyjaciółki o różnym kolorze włosów i skóry.
- Przez 45 lat powstało około 100 różnych wersji lalki, dostępna była nawet Barbie na wózku inwalidzkim. Największą popularnością cieszyła się Barbie-modelka z włosami do ziemi.
- Po raz pierwszy pojawiła się w czarno-białym kostiumie kąpielowym w pasku i kucykiem.
- Na ubrania dla Barbie zużyto ponad 96 tysięcy kilometrów tkanin, a szyte były między innymi przez światowej sławy projektantów.
- Dopiero w 2000 roku u lalki Barbie pojawił się pępek.
Szał na punkcie Barbie
Na całym świecie zaczęły powstawać specjalne sklepy, gdzie można zakupić nie tylko samą lalkę i akcesoria, ale także przeistoczyć się w swoją idolkę – w środku mamy możliwość przebrania się i pomalowania na wzór naszej lalki. Barbie od początku swojej kariery sprzedała się w ilości ponad miliarda egzemplarzy. Można je znaleźć w 150 krajach świata, a roczne dochody sięgają nawet 4 miliardów dolarów. Według statystyk, 90% dziewczynek w bogatszych krajach świata posiada przynajmniej jedną lalkę. Barbie nie ogranicza się tylko do najmłodszych fanów – bardzo często dorośli również kupują lalki, szczególnie kolekcjonerzy. Starsze modele sprzed wielu lat, w oryginalnym opakowaniu mogą być warte nawet 10 tysięcy dolarów. Barbie wkradła się dosłownie wszędzie, zaczęły powstawać specjalne edycje wzorowane na postaciach z filmów, seriali, także sławni projektanci, tacy jak Dior czy Versace promowali swoją markę strojem Barbie. Najwierniejsze fanki mogą zakupić specjalną gazetę o życiu naszej bohaterki, w Polsce magazyn ten nazywa się „Zabawy i marzenia Barbie”. Zakup lalki to także niemała inwestycja. Podstawowa wersja bez akcesoriów i dodatków to koszt około 70 złotych. Myśląc o wersji wzbogaconej w dodatkowe elementy cena może wzrosnąć nawet do 200-300 złotych. Na tym się nie kończy: Barbie musi mieć gdzie mieszkać – domek to koszt około 150 złotych. Na piechotę też zbyt często poruszać się nie będzie, a jej samochód kosztuje nas około 100 złotych. Nie mówiąc o garderobie, czy zwierzętach…
Autorytet dla dziewczynek?
Pora spojrzeć prawdzie w oczy – Barbie jest piękną kobietą, której urody zazdrości każda dziewczynka marząc, aby się do niej upodobnić. Podczas zabawy odgrywamy nią różne role, przez co wydaje nam się idealna i nieskazitelna. Poradzi sobie w każdej sytuacji, ma najprzystojniejszego narzeczonego na świecie, cudowne przyjaciółki, dom z marzeń i wszystko, czego tylko zapragnie. Nie ma żadnych problemów: nie wie co to są kłopoty finansowe, nigdy się z nikim nie kłóci, jest zawsze uśmiechnięta.
W rzeczywistości jej proporcje są absurdalne – nie jest możliwe, aby kobieta tak wyglądała. 175 centymetrów wzrostu i 23 kilogramy wagi, z czego chyba połowa musiałaby być przeznaczona na biust. Do tego wielkie oczy, ledwo zauważalny nos i stały, pusty uśmiech. Barbie razi z daleka swoją czystością, jest nieskazitelna, idealna. Wiele dziewczynek ma z tego powodu kompleksy, dąży do uzyskania wizerunku Barbie, wypaczając inne istotne wartości w ich życiu. Według badań, 99% posiadaczek lalki uznaje ją za kanon piękna. To na niej uczą się, że wygląd to najważniejsza rzecz dla ich kobiecości oraz do bycia pożądanym. Jednocześnie uważają swoje możliwości za dużo mniejsze, niż możliwości Barbie. Podobno źle to oddziałuje również na różnicowanie ludzi ze względu na płeć.
Zabawa lalkami pozwala na rozwój wyobraźni u dziewczynek, to dobra zachęta do poznawania otaczającego je świata. Dzięki różnym możliwościom stylistycznym, dziewczynki mogą kształtować swój zmysł estetyczny oraz ćwiczyć zdolności manualne. Najczęstszą formą jest „zabawa w dom” z mężem oraz dziećmi, dzięki czemu rozwijają się więzi społeczne. Udowodniono, że dzieci, które bawią się w dzieciństwie lalkami, są w dorosłym życiu bardziej świadome macierzyństwa i opieki nad dzieckiem.
Mimo bardzo bogatego rynku zabawkowego, gdzie możemy znaleźć lalki z umiejętnościami interaktywnymi, poruszające się, bardziej rzeczywiste. Lalka Barbie wciąż góruje i nie zanosi się na jej upadek kariery.