Wspomaganie rozwoju dziecka

Rozwój dziecka powinien być dla każdego rodzica najważniejszy. Każdego dnia głowimy się, jak zorganizować środowisko sprzyjające naszemu maluchowi, by stymulowało jego rozwój. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak rzeczy proste mogą intensywnie wpłynąć na ich postrzeganie świata.

Trudne początki

Pierwszy rok życia dziecka jest niezwykle ważny, jeśli chodzi o rozwój psychiczny oraz emocjonalny. Na podstawie rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalnego dziecko uznaje swój świat jako miejsce dla niego bezpieczne.

Dlatego ważne jest, aby maluch spędzał jak najwięcej czasu ze swoimi rodzicami, budując w ten sposób z nimi silną relację. Dodatkowo stosujmy stały, uporządkowany plan dnia, przez co dziecko nauczy się czego i kiedy może się spodziewać.

Wielu rodzicom wydaje się, że zabawki edukacyjne czy interaktywne najlepiej wpływają na rozwój naszego malucha. Owszem, pomagają mu nauczyć się wielu nowych umiejętności, jednocześnie dając wiele radości i zabawy, ale tak naprawdę bezpośredni kontakt z rodzicem i chłonięcie od niego nowych umiejętności stymuluje je najbardziej.

Rozwijanie zmysłów u dziecka

Każdego dnia podczas zabaw, czy spaceru możemy rozwijać wszystkie zmysły naszego dziecka:

  • Dotyk – rozwija się jeszcze w życiu płodowym u dziecka i odgrywa jedną z najważniejszych ról w poznawaniu świata przez pierwszy rok życia. Dlatego też musimy często przytulać nasze dziecko, głaskać je lub wykonywać specjalny masaż ciała. Z wiekiem umożliwiajmy maluchowi stymulowanie zmysłu dotyku poprzez obcowanie z przedmiotami o różnej fakturze, temperaturze, czy wilgotności. Dobrze, jeśli mózg dziecka pozna te wszystkie bodźce i zarejestruje je prawidłowo.
  • Węch – najlepszym środkiem uspokajającym dla noworodka jest zapach jego mamy. Wszystko, co znajduje się na świecie jest nowe i nieznane, musi się więc ze wszystkim oswoić. Z czasem umożliwmy maluchowi poznawanie nowych zapachów.
  • Smak – na samym początku dziecko żywi się wyłącznie mlekiem, lecz z czasem dochodzą inne smaki. Kiedy dziecko ukończy 6 miesiąc życia możemy pozwolić sobie na trochę więcej, dając mu możliwość poznania wielu podstawowych smaków. Dobrze, jeśli umożliwimy maluchowi jedzenie palcami, przez co jednocześnie ćwiczy swoją koordynację ruchową. Dzieci często rozsmarowują sobie jedzenie dookoła ust, ponieważ tam mają kubki smakowe.
  • Wzrok – dziecko po ukończeniu pierwszego miesiąca życia zaczyna interesować się otaczającym go światem, dostrzega przedmioty, które znajdują się w odległości około 25 centymetrów. Możemy samodzielnie przygotować obrazki, które będą stymulowały wzrok. Po kolejnych dwóch tygodniach możemy śmiało zawiesić nad łóżeczkiem karuzelę, którą może dotykać, kopań i obserwować. Dobrym pomysłem jest także zawieszenie kolorowych balonów przy suficie, które zwrócą uwagę malucha. Po czwartym miesiącu życia dziecko przemieszczając się razem z nami zaczyna oglądać świat: każde pomieszczenie, nawet najmniejszy szczegół nie umknie jego uwadze – warto również wziąć to pod uwagę.
  • Słuch – pierwsze tygodnie życia dziecko powinno spędzić w cichym otoczeniu, głośne dźwięki będą go drażniły. Nie możemy też przesadzać w drugą stronę, ponieważ nie usłyszy też szeptu. Warto więc puszczać w miarę cicho spokojną muzykę lub samemu śpiewać, rozwija się w ten sposób poczucie rytmu i tempa, co w przyszłości wpłynie na umiejętność czytania i pisania. Między trzecim, a dziesiątym miesiącem życia dziecka możemy wykonywać mu pewnego rodzaju testy, polegające na wydobywaniu dźwięków z różnych miejsc w pomieszczeniu. Jeśli dziecko obraca główkę w stronę, z której dochodzi dźwięk oznacza to, że nie ma żadnych problemów ze słuchem.

Ruch dziecka jest najważniejszy

Mózg naszego malucha rejestruje każdy jego ruch, jeśli zastosujemy złożone sekwencje ruchów wpłyniemy nie tylko na jego kondycję fizyczną, lecz także na inteligencję. Oto przykładowe ćwiczenia, które możemy wykonywać z naszym dzieckiem:

  • Do pierwszego półrocza ćwiczmy z dzieckiem podnoszenie nóżek, rączek, wykonujmy „rowerek” – takie ruchy uświadomią dziecku granice ciała i to, że jest w stanie nad nim panować. To także dobry wstęp do późniejszej nauki raczkowania.
  • Po ukończeniu trzech miesięcy dziecko zazwyczaj podnosi główkę. Zadbajmy więc o jego mięśnie głowy i szyi, kładąc je na brzuszku i pokazując zabawki.
  • Zachęcajmy też dziecko do przewracania się na boki poprzez delikatne turlanie, na przykład podczas przewijania.
  • Nie stosujmy szelek, czy chodzików. Dlaczego? Dziecko, mając zabezpieczone rączki lub nóżki, posiada ograniczone możliwości poruszania nimi, gdzie jest to dla niego bardzo ważne. W ten sposób nie dowie się, że wola poruszenia na przykład palcem kończy się działaniem.
  • Jeśli nasz maluch zaczął już chodzić, pozwólmy poruszać mu się bez bucików, a nawet skarpet. W ten sposób dziecko swobodnie obserwuje reakcje swojego ciała.
[Głosów:2    Średnia:3.5/5]