Jak wrócić do formy po ciąży

Jak wrócić do formy po ciąży?

Ciąża i poród to okres, który kobieta pamięta szczególnie. Przychodzi na świat nasze dziecko, które od pierwszych minut jego życia otaczamy miłością i opieką. Ciało kobiety niesamowicie zmienia się podczas ciąży. Wiele pań narzeka na dodatkowe kilogramy oraz gorszy stan włosów, czy skóry. Są jednak zdrowe sposobna to, aby wrócić do swojej formy w niekrótkim czasie.

Pierwsze kroki

Na samym wstępie wspomnijmy o kluczowych kwestiach:

  • Warto jak najwięcej chodzić zaraz po porodzie. Czasami doskwiera jeszcze silny ból, bo im więcej chodzimy, tym szybciej wracamy do formy.
  • Intymne okolice po porodzie są obolałe i mają szwy, tak samo jak brzuch po cesarskim cięciu. Musimy się z nimi delikatnie obchodzić. Najlepiej przez pierwszy tydzień obmywać ciało gąbką, by nie naruszyć wrażliwych miejsc.
  • Jeśli chcemy wziąć dziecko na ręce, podnośmy je z tak zwanego poziomu pasa, gdzie używamy mięśni ramion, oszczędzając brzuch. Najlepiej ugiąć się w kolanach, ale bez schylania.
  • Wszelkie ćwiczenia wprowadzamy stopniowo i według zaleceń lekarza.

Uciążliwe kilogramy

Nadwaga to najczęstsza „pozostałość” po ciąży. Często mamy zachcianki, jemy nieregularnie, w dużych ilościach, bo przecież każdy mówi, że trzeba jeść za dwoje. To nie prawda, dieta w ciąży powinna być normalna i zbilansowana. Jeśli już nabawimy się nadwagi, warto przygotować sobie lekki plan treningowy. Po porodzie naturalnym należy odczekać miesiąc, a po cesarskim cięciu półtora miesiąca. Przed rozpoczęciem aktywności fizycznej należy się skonsultować z lekarzem, czy mięśnie naszego brzucha są w dobrym stanie. Na samym początku wystarczą ćwiczenia dwa razy w tygodniu, może to być spacer z wózkiem, ćwiczenia rozciągające i siłowe, które możemy wykonywać same.

Należy rozpocząć od ćwiczeń miednicy, z początku możemy odczuwać bóle i dyskomfort, jednak szybko to minie. Musimy zaciskać mięśnie pochwy oraz odbytu na kilka sekund i rozluźniać, ćwiczenia powtarzać jak najczęściej w ciągu dnia. Następnie należy odzyskać napięcie w mięśniach, dzięki czemu znikną bóle w dole pleców. Napinajmy mięśnie brzucha, lub leżąc płasko unośmy do góry głowę, ale barki muszą pozostać w dole.

Bardziej intensywne ćwiczenia to kolejny krok, z którym musimy się wstrzymać do 10 tygodni po porodzie. Zawsze rozgrzewajmy się przed treningiem, pobudzając w ten sposób mięśnie do pracy. Taki aerobik warto wykonać 3 razy w tygodniu. Świetną sprawą są organizowane w klubach fitness zajęcia dla młodych mam. Możesz zacząć swoją przygodę z formą pod opieką trenerki, w gronie innych kobiet, które będą dla Ciebie wsparciem, ponieważ znajdują się w takiej samej sytuacji. Dobrym rozwiązaniem jest aerobik wodny – ciekawszy rodzaj zajęć. Miesięczny karnet to koszt około 100 złotych. Jeśli nie czujemy się w tych klimatach, wybierzmy rolki, rower, bieganie, czy inny ulubiony sport.

Zadbaj także o swoją skórę

Kobiety w ciąży bardzo często miewają problemy z cerą, które wywołane są zaburzeniami hormonalnymi. Niestety nie zawsze dolegliwości znikają po porodzie. Najczęstszym problemem jest trądzik, który musimy zwalczać kosmetykami przeznaczonymi do cery trądzikowej, jeśli karmimy piersią. Po porodzie w lecie smarujmy się cały czas kremami z filtrami UV i przeciwko przebarwieniom. Nie są drogie – w granicach 20 złotych – a zapewnią nam ochronę. Plamy można również usunąć kosmetycznie, jednak jest to zabieg bardzo długotrwały i kosztowny – nawet do kilku tysięcy złotych. Bardzo często kobiety borykają się z problemem atopowego zapalenia skóry, który objawia się suchością, zaczerwienieniami i swędzeniem. Najlepiej unikać wtedy kontaktu ze środkami czyszczącymi i nawilżać stale dłonie, ponieważ to one dotknięte są najczęściej tą przypadłością.

Osłabienie włosów

Wypadanie włosów po porodzie jest rzeczą naturalną. Występuje około 3 miesięcy po porodzie i budzi panikę u wielu z nas. Uzależnione jest to od zaburzenia faz rośnięcia włosa i estrogenu. W ciąży mamy wrażenie, że włosy są mocniejsze i grubsze, ponieważ mamy dużo hormonu w sobie, natomiast po porodzie jego poziom znacznie maleje, a włosy zaczynają wypadać. Wypadają włosy stare, lub te, które właśnie miały wypaść, nie ma więc powodów do obaw. Najczęściej problem sam znika poprzez uregulowanie się hormonów. Warto dodatkowo stosować dietę bogatą w mikro- i makroelementy i witaminę B:

  • makarony,
  • kasze,
  • ryż.

Warto także zainwestować w profesjonalną odżywkę do włosów, która je wzmocni.

Problemy z jamą ustną

W trakcie ciąży należy szczególnie dbać o nasze zęby i dziąsła, żeby po porodzie uniknąć wielu nieprzyjemności. Podczas karmienia piersią nasze zęby jeszcze bardziej narażone są na próchnicę, ponieważ wraz z mlekiem dziecko wypija wiele witamin. Dlatego należy regularnie, po każdym posiłku myć zęby, czyścić je nicią dentystyczną i być pod stałą opieką stomatologa.

Rozstępy i cellulit, czyli największa zmora

Najbardziej narażone są na nie kobiety o jasnej karnacji. Zmiany te są wynikiem gwałtownego rozciągnięcia się skóry, ponieważ jest mało elastyczna. Aby uniknąć tych nieprzyjemności należy stale podczas ciąży dbać o swoje ciało:

  • codziennie smarować się kremami, balsamami, warto zainwestować w porządny balsam, który kosztuje około 50 złotych, lecz da nam efekty i jest bardzo wydajny,
  • wypijać około 2,5 litra wody, aby organizm był mocno nawodniony,
  • wskazana jest także aktywność fizyczna w ciąży, oczywiście w granicach rozsądku.
[Głosów:1    Średnia:5/5]

One thought on “Jak wrócić do formy po ciąży?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *